Problem showing album.
1. Please recheck your google user id : 116720129669737160491
2. Please recheck your album id : 6143935640980357921
3. Please confirm whether this google plus album is public album (visible to everyone).
4. Check official website for more information click here
De tweede editie van de zachtebedrace, dit keer niet een trainingswedstrijd met 1 schip zoals de vorige editie maar met twee deelnemers! De EB58 en de BU130. Trui was om 17:15 terug in Den Oever met 6 punten (breezanddijk, terschelling, harlingen) in 70 uur en 15 min, maar de EB58 was eerder, en dus 1e geworden met 7 punten (harlingen, vlieland, nioz, amsteldiep) in 70 uur en 10 min.
Het was een jaar vol tegenstellingen: windkracht 7 gezien, maar ook in totale blakte langs de afsluitdijk gejaagd. Bij de start was er de keuze breezanddijk wel of niet? Waar de BU130 koos deze punten wel te bemachtigen heeft de EB58 er voor gekozen deze rechts te laten liggen en door te zetten naar Harlingen. Dit zelfde Harlingen zou, later in de race, de plaaggeest worden van de BU130: Harlingen poging 1: geen tijd, Harlingen poging 2: teveel wind, Harlingen poging 3: geen wind, Harlingen poging 3b: terwijl wij stillagen is er een bult onder ons opgedoken en zijn wij veranderd in een huisje. Stom. Harlingen.
De waar de BU130 na breezanddijk aanvankelijk koos voor het plan Terschelling -> Ameland, koos de EB58 voor Vlieland -> NIOZ. Nadat de Trui de punten van Terschelling verzilverd had stak de wind op, en werd de wedstrijd door de walcommisaris geneutraliseerd / stil gelegd wegens 7+ Bft. Helaas had de EB58 reeds een bemanningslid in de lappenmand en deze op Vlieland achter moeten laten, waar er een welverdiende rustpauze in de haven genomen werd. Bij de BU130 ging het er wat ruiger aan toe: Voor iedereen die met NO7 zonder motor prutsig na verkeerd ankeren bij terschelling een supersnelle ankerop-zeilhijs-omkeer actie doet: meldt even aan de matties in de toren dat je het “voor je lol” zonder motor oplost en houd je marifoon netjes standby. KNRM helden en bergpiraten stonden in de rij om ons avontuur te komen redden. We hebben vriendelijk bedankt.
Na deze ‘storm’ zakte de wind er razend snel uit, binnen 6 uur van 7+ Bft naar geen wind. De EB58 was inmiddels opgeschoven tot bij de NIOZ haven, welke met gebruik van bomen (als roeispaan) binnen gedobberd werd. Daarna hun weg vervolgend richting het Amsteldiep, waarbij de vaargeul al roeiend overgestoken moest worden: En blijkbaar hebben nog mensen onze inspanningen opgemerkt. De marifoon bericht iedere uitvarende schipper dat er een botter met een wedstrijdje bezig was.
De BU130 was toen nog bezig met hun angstgegner; Harlingen, en heeft na het binnenhalen van de punten koers gezet richting Den Oever. Bij het wegvallen van wind wordt je creatief; bij de Trui hebben ze, om op tijd binnen te zijn, mensen op de afsluitdijk gezet om te gaan jagen.