Uitslag van de Zachtebedrace 2023:
1e plaats: Oom Kees 29 punten in 68:39
2e plaats: BU130 27 punten in 71:55
3e plaats: ST16 24 punten in 68:01
Uitslag journaal commissie:
Wakend Oog: DSQ ivm motorgebruik en ontbrekende info in journaal
LE44, DD5, Zilveren Maen, HA12en Mosselaar: DSQ ivm niet op tijd finishen
Ook al leken een aantal gevaren taarten niet erg op een taart, heeft de journaalcommissie daar geen oordeel over geveld.
Een aantal schepen is na controle op de tracker niet helemaal ver genoeg doorgevaren in het Amsteldiep, echter heeft de commissie geoordeeld hier geen consequenties aan te verbinden, omdat de afwijking binnen de nauwkeurigheid van de bezemsteel methode lijkt te liggen.
De AM1 heeft zich op de Vliehors op een tijdstip vastgevaren wat weliswaar voldoet aan de regels, maar niet aan de gedachte achter de regel. De regel wordt verduidelijkt voor volgend jaar, geen sanctie voor de AM1.
Met Dank aan Henk Keizer van Zeilvaart Warmond voor het lenen van de Trackers. Bekijk ook de App voor op je telefoon!
De race is gestart om 17 uur! De meeste boten gingen “linksaf”, richting Den Helder. Enkel de AM1 koos voor de route langs de afsluitdijk. En het Wakend Oog wilde nog wat langer van hun zachte bedje genieten? Zij bleven in elk geval in de haven liggen en lagen daar om half 6 nog steeds.
10 jaar zachtebedrace vroeg om iets speciaals: 10 extra punten te verdienen met 3 bonusopdrachten: Bed, Bad & Blub. Tijdens het palaver heeft elk schip daarvoor 3 enveloppen gekregen met een instructie wanneer deze opengemaakt mag worden. De eerste opdracht (Bed) mocht om 20:57 worden geopend.
Het was een nachtje met aardig wat wind en golfslag voor de deelnemers. Ondanks dat heeft de Silveren Maen toch nog een uitgebreid blog bij kunnen houden – de rest van de schepen hebben vrijwel niets van zich laten horen en waren vast druk bezig met “overleven” (of slapen 😉). De Silveren Maen is in elk geval na de start gestart met het aantikken van de MWrak boei bij Den Helder, waar ze ook de DD5 tegenkwamen (sindsdien ontbreekt van de DD5 elke waarneming). Daarna hebben ze hun weg vervolgd naar het Zachtebed-parcours (waar toen meerdere boten bezig waren?), maar kozen toch voor stroom mee richting Harlingen. In het pikkedonker hebben ze vervolgens de onverlichte ton bij Breezanddijk gevonden, gevolgd door het donkere gat Roptazeil en de haven van Harlingen. Daarna zijn ze met de stroom mee weer naar buiten gespoeld, onderweg naar het parcours van Vlieland. Bij Vlieland kwamen ze de AM1 tegen, die daar net eerder was. De AM1 was natuurlijk als enige bij de start vertrokken langs de afsluitdijk, dus zij hebben onderweg naar Vlieland wellicht ook al de punten van Breezanddijk, Harlingen & Roptazeil gescoord? (maar geen blogs geschreven).
Dan de deelnemers die onderweg naar het Amsteldiep gingen, alle 6 de andere boten (Mosselaar, Oom Kees, BU130, HA12, ST16, LE44). Lekker druk daar met tegelijkertijd 6 schepen voor anker! Het was een grote chaos van krabbende ankers en laverende schepen.
Daarna heeft de HA12 een stuk over de Texelstroom gevaren en een ankerplek gezocht, was de LE44 vanmorgen vroeg in het Inschot (via zachtebedparcours?) en daarna bij Terschelling, en heeft de Mosselaar het zachtebedparcours afgebroken om in het Inschot voor anker te gaan. De ST16 heeft vanmorgen een berichtje op hun blog gepost van een mooie zonsopkomst bij een vlakke plaat. Gelukkig voor hen is het water weer opkomend, dus ze kunnen vast binnenkort weer varen (of doen het al?).
Vrijdag is er weer lekker gevaren door iedereen, met veel minder wind dan de eerste nacht – de peddels moesten soms zelfs in gebruik worden genomen! De AM1 heeft het Vlieland parcours afgerond en lagen stil bij Vlieland om daarna hun weg te vervolgen via een kardinaalboei die niet te vinden was. Dat moet haast wel het Posthuiswad zijn, op naar de punten van Lange Gat en de Vliehors lagune? De ST16 is na de mooie zonsopkomst op de plaat in elk geval wel weer losgekomen en zijn volgens hun blog-locaties op Vlieland, de Cocksdorp en Noorderhaaks geweest. Op de foto’s staat alleen wel een marineschip (Den Helder?) en enkel kaartbladen rondom Den Oever / Texel, dus laten we het er maar op houden dat ze in elk geval lekker hebben gevaren & gegeten en wellicht ook punten hebben gescoord ergens op het wad. BU130 heeft afgelopen nacht inderdaad het zachtebedparcours afgerond (“we denken dat we het net binnen de zes uur hebben gedaan”) en daarvoor ’s avonds M Wrak & Amsteldiep met een spannend bijna-aanvaringsverhaal met de ST16.
Hopelijk is iedereen weer hersteld van de zeeziekte en hebben ze kunnen smullen van de poging-tot-taart gevolgd door het aantikken van een ton (RG12?). De Silveren Maen is na het parcours Vlieland verder gevaren naar de haven van Terschelling, gevolgd door een Piet Scheve taart die er werkelijk waar fantastisch lekker uitziet op papier. Daarna is de haven van Ameland aangedaan (waar geen andere vlaggetjes leken te hangen?), en nu wordt gewerkt aan een vervolgplan zonder Piet Scheve zelf. Ook de HA12 heeft een taart – of nee, 2 taartpunten – bij elkaar gevaren. Op de foto van het logboek lijkt het dat ze voorafgaand het zachtebedparcours hebben gedaan. De Mosselaar heeft ’s ochtends koers gezet richting Harlingen en aan de kaart op de foto te zien vlakbij Harlingen in het Molenrak een zelfbedacht parcourtje gevaren voor een taart met een bijna opgebrand kaarsje. Dan ten slotte nog de DD5, met als enige teken van leven een foto van iemand in de mast met daarbij een los stuk staalkabel? Laten we hopen dat ze er een mooie bonusopdracht-bed-foto van hebben weten te maken en geen tuigagepech hebben. Van Oom Kees, het Wakend Oog en de LE44 (na de foto van vanmorgen bij Terschelling) ontbreekt ieder spoor. Meldingen van andere schepen zijn altijd welkom 😉
En… stop de tijd. De deelnemers hadden na openen van de envelop 6 uur de tijd om de “Blub” bonusopdracht uit te voeren, dus tot 18:35 uur. Om 4 punten te verdienen moest een route gevaren worden in de vorm van een verjaardagstaart met tenminste 1 kaarsje en tenminste 72 minuten groot. De punten worden verdiend als de gevaren taart op de tracker lijkt op de taart in het logboek – dat zullen we zondag na de finish dus weten!
Het is zaterdag 17:00 uur, dat betekent dat onze deelnemers nog 24 uur hebben te gaan om nog zoveel mogelijk punten te scoren én op tijd te finishen. Daarbij mag ook nog de laatste bonusopdracht “Bad”, goed voor 4 punten, worden geopend op zonsopgang (6:13). Het is lekker (zeil)weer vandaag en dat resulteert dan ook in vele blogstukjes, foto’s en filmpjes die online zijn gezet, leuk! Zo is de BU130 vanmorgen drooggevallen onder de Vliehors en heeft daar de Bed-foto gemaakt. Voorafgaand zijn ze nog even in het zeegat voor anker te gaan om te voorkomen dat de ebstroom ze naar Engeland zou brengen. De Silveren Maen had juist last van de vloedstroom die ze in het zeegat tussen Ameland & Terschelling vooral richting het vaste land wilde zetten ipv de Blauwe Balg op. De Silveren Maen heeft overigens de tocht terug vanaf Ameland voltooid en heeft vanmorgen het zachtebedparcours afgerond. Nu wordt een optimistisch plan uitgewerkt, waarheen zullen ze gaan?
De LE44 en de Mosselaar hebben dezelfde route gevolgd vanaf Harlingen en de M-Wrak boei naast Den Helder aangetikt (en de LE44 ook nog het wrak zelf?). Beiden hebben het plan om op Noorderhaaks te gaan droogvallen. Vastvaren moet (uiterlijk) 3,5 uur voor laagwater Den Helder, oftewel om 17:22 uur. De AM1 heeft de bezemsteel gebruikt om de ton RG12 aan te tikken, dus zullen gisteravond inderdaad iets gedaan hebben bij de Vliehors of Cocksdorp. De DD5 is daar vast ook ergens in de buurt, gezien de foto van de uitgetekende taartpunt op de kaart, en later de observatie van de Silveren Maen. Waar zullen zij beiden nu naartoe gaan? Ook Oom Kees is daar: een ‘wadkakker’ van hen staat op de foto op het blog van Trui op de Vliehors. De HA12 is afgelopen nacht via de ton bij Breezanddijk doorgevaren naar Harlingen om daar de “benodigde puntjes binnen te halen”. Op de foto staat in elk geval ook een vlaggetje, dus Roptazijl is voor hen vast in de pocket! Nu zijn ze onderweg naar Vlieland. De ST16 heeft het wad weer een stukje schoner gemaakt (een volgejutte vuilniszak levert ook 1 punt op) en gezien de tonnen op de foto (gele gaston & groene ton) lijkt het erop dat ze het zachtebed parcours vannacht hebben afgelegd. Vervolgens hebben ze punten bij de haven van Harlingen gescoord en zijn wezen zwemmen bij Roptazijl. Het hekwerk daar ziet er al vrolijk uit met alle (verjaardags)vlaggetjes! Van het Wakend Oog heb ik geen berichten of ‘gespot-meldingen’ gezien. Goede laatste 24 uur van de race voor iedereen!
Nog maar 5 uur te gaan tot het 17:00 uur is, de uiterste finishtijd. Bij niet op tijd finishen ben je al je punten kwijt… Tot die tijd probeert iedereen toch nog zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen, bijvoorbeeld met de laatste bonusopdracht “bad”, een anker-opdracht in het diepe. De LE44, Mosselaar en HA12 zijn nog wel ver van een bad verwijderd op Noorderhaaks.. laten we hopen dat de vloed straks voldoende water voor hen brengt zodat ze loskomen en we ze later vandaag nog in Den Oever kunnen verwelkomen!
Ai… dat was een onverwacht einde. Vele deelnemers werden verrast door de weinige wind in de laatste uren van de race. Uiteindelijk finishten slechts 5 deelnemers op tijd (al dan niet door stevig doorroeien) waarvan ook nog 1 gediskwalificeerd wegens motorgebruik. Dat zorgde voor slechts 4 schepen in het klassement: 1. Oom Kees, 2. BU130, 3. ST16, 4. AM1. Gefeliciteerd! Bij deze nog de gps tracks van alle schepen om nog terug te kijken wat iedereen voor mooie tocht heeft gevaren.
De Blogs zijn terug ook nog terug te lezen:
- Al roeiend net optijd gefinisht!
- Epiloog: Het verloren anker van Texel.
- Nummer 1 van de gediskwalificeerde.
- De liefdesbrieven van Marijn
- We roeien ons nog een aap
- 17:00 We zijn te laat…
- Accept defeat
- 16:30 Den Oever is ‘in zicht’
- De AM1 is gefinished!!?
- spannend…
- Anker kwijt en de bad opdracht.
- Dat is lef
- Gaan!!!!!!
- Zal het dan nu gaan gebeuren?
- Te lang slapen