2013


Problem showing album.
1. Please recheck your google user id : 116720129669737160491
2. Please recheck your album id : 6143877210160520849
3. Please confirm whether this google plus album is public album (visible to everyone).
4. Check official website for more information click here

Na een verdubbeling van het aantal deelnemers tijdens de tweede editie is dat dit jaar weer gelukt! Met de AM1 en de zeeschouw Robbe twee geduchte deelnemers er bij.

2013_start

Start 2013

Deze verdubbeling zorgt ook voor een iets serieuzere opzet, met een heuse technische keuring. De race moet natuurlijk wel veilig en verantwoord gevaren kunnen worden. De start vind dit maal plaats vanuit de waddenhaven waar alle schepen zich reeds bevinden. Na een korte loting zet de BU130 als eerste zeil en gaat opzeil de haven uit, gevolgd door de EB58, Robbe en de AM1.

Voor de eerste leg kiezen alle schepen voor de zelfde begin richting: Harlingen, het wordt dus langs de afsluitdijk varen. Hierin bleek de ongelofelijke (romp)snelheid van de Robbe, zij waren als eerste aan de horizon verdwenen kort gevolgd door de AM1, de Trui en de EB58 bleven achter bij elkaar. Iedereen had er, gezien het getij, er voor gekozen om Breezanddijk (wederom) rechts te laten liggen en zo snel mogelijk oost-waarts te varen. Mooi om te zien was dat elke schipper een andere aanpak had, de Trui volgde keurig de vaargeul, de AM1 ging in een Nood-westelijke bocht om de zandbult heen en de EB58 koos de korste weg (er recht over heen).

2013_splitsing

Het veld splitst

Nadat alle schepen de punten bij Harlingen gepakt hebben valt het veld uit een in twee groepen: De Oost vaarders (AM1 & Robbe) en de Noord-West vaarders (BU130 & EB58). Waar de BU130 kiest voor Terschelling gaat de EB58 richting Vlieland, al waar de EB58 haar eerste (van vele) vastlopers beleeft. Hierna gaan beide botters ook in de inhaalrace richting Ameland, waar de Robbe en AM1 reeds geweest zijn. De EB58 ariveerd als laatst in Ameland wegens het vroegtijdig vastlopen, iets waar de bemanning van de EB58 steeds beter in begint te worden. Alle schepen is het uiteindelijk gelukt om Ameland te bereiken.

2013_eb58_ziet_am1

EB58 ziet AM1

Op de terugweg komen alle schepen op de kruisende koersen elkaar een aantal keer tegen, dit levert aan boord een hoop gesprekstof op. Ja, ja, ja een bruin grootzeil en witte zwaarden dat moet de EB58 zijn! Dan heeft die na Harlingen…….. En zo puzzelt iedereen hoeveel punten de tegenstanders mogelijk al bijelkaar gevaren hebben, een leuk en spannend weerzien midden op de waddenzee! De AM1 kiest na Ameland voor de Blauwe balg als terugweg richting terschelling: Nog even wat navigeren in het donker, en bij het Groene strand voor anker. Ron gaat nog even dim sums frituren en dan slapen. Hier blijven we liggen tot een uurtje of tien morgenochtend. Dan zijn we hier drooggevallen en is het water ook weer te teruggekomen. Onbewolkt, geen wind en een prachtige sterrenhemel. Ankerwacht is niet altijd een straf.

2013_bu130_hoog_en_droog

BU130 Hoog en Droog

De Robbe en de BU130 kiezen voor de meest riskante tactiek om ook nog de vriendschaps ton in het Eierlandse Gat bij Texel te bezoeken. Riskant omdat er geen wind voorspeld was en daarna gevolgd door een dikke windkracht 6. Bijna loopt het opweg naar de vriendschaps ton verkeerd af voor de BU130. Na anderhalf uur wachten op de laatste decimeter water die we hoopten dat zou komen, konden we om elf uur dan toch eindelijk zeilen, op de peilstok het engels vaarwater afgekruist. Soms moet je geluk hebben zullen we maar zeggen.

Terwijl de Robbe en de BU130 aan het racen waren lagen de AM1 en EB58 op 1 oor. De AM1 had zijn punten in breezanddijk binnen en is daar gebleven voor de nacht. Terwijl de EB58 door een navigatie fout weer eens op een zandbank geraakt was, en met de dikke windkracht 6 besloten heeft om achter de dijk van Texel de nacht af te wachten.

zb2013_kaart_robbe

Route Robbe

De beslissingsmaker dit jaar was het Amsteldiep, waar de Robbe de ingang niet kon vinden heeft de BU130 dit wel gevonden. Dit ene punt was uiteindelijk ook het verschil tussen de BU130 en de Robbe, waarmee de BU130 de wedrstrijd won in 69,5 uur met 18 pt en Robbe keurig tweede werdin 67 uur met 17 pt. Gevolgd door de EB58 (in 70,5 uur met 12pt) en de AM1 (in 68 uur met 10pt), waarbij de EB58 er vandoor ging met het bolletjes klassement en de AM1 het klassement culinair won.

 

De blogs van de verschillende deelnemers zijn in hun volledigheid het lezen waard:

  1. BU130
  2. Zeeschouw Robbe
  3. EB58
  4. AM1