2014


Problem showing album.
1. Please recheck your google user id : 116720129669737160491
2. Please recheck your album id : 6143873340978493473
3. Please confirm whether this google plus album is public album (visible to everyone).
4. Check official website for more information click here
2014_route_robbe

Route van Robbe

De zachtebedrace heeft sinds haar eerste editie een 100% terugkeergarantie! Zo zijn ook alle deelnemers van de vorige editie weer aan de start, en met weer meer deelnemers; een team van de Blauwe Schuit deed mee met de gehuurde zeeschouw HL93. Alle deelnemers komen terug voor meer; blijkbaar is het toch leuk…

2014_vis_eten

Een visje voor de start

De ontvangst van alle deelnemers verliep uiterst gemoedelijk onder het genot van een vers stukje gerookte poon (grauwe poon om precies te zijn). Aansluitend wordt het palaver gehouden waar de laatste discussie puntjes uitgesproken worden. Nieuw dit jaar waren de punten aan de steigertje van de cocksdorp, al heeft niemand het gewaagd zijn schip hier aan te leggen.

2014_start

Start, iedereen nog in het zicht

De start was dit jaar niet vanuit de waddenhaven, maar vanuit de noorderhaven vanwege de windrichting. Als eerste starte de Robbe, gevolgd door de HL93, AM1, EB58 en als laatste de BU130. Of de laatste start positie er enige invloed op had is onbekend, maar de BU130 zett direct een Noord-Oostelijke koers richting Breezanddijk. Terwijl de rest van de deelnemers zich richting het Amsteldiep spoeden voor hun eerste punten.

 

2014_ankeren

HL93 voor anker

In het Amsteldiep lagen de Robbe, AM1, EB58 en HL93 gebroederlijk naast elkaar voor anker. Bij het verlaten van de ankerplaats, het was inmiddels vallend water, ging het mis voor de HL93. Ze bleken al vast te liggen en moesten wachten tot hoger water. De BU130 had inmiddels begrepen dat tegen de stroom in kruisen niet productief was, en het plan veranderd richting het Amsteldiep. Al waar hun anker stop door een fikse onweersbui wat langer uit pakte dan gehoopt.

Bij het uitvaren van het Amsteldiep viel de groep schepen uit elkaar; de Robbe en EB58 kozen een meer westelijke koers terwijl de AM1 een wat meer Noordoostelijke koers kozen. De EB58 moest deze meer gedurfde tactiek bekopen met een nachtje droog liggen op de bollen, terwijl de Robbe hier keurig om heen navigeerde en rechtstreeks richting de NIOZ haven ging.

2014_terschelling

EB58 in Terschelling

Na de NIOZ zette de Robbe koers richting Harlingen, gevolgd door de EB58 die elkaar in havenmond kort troffen. De Robbe geankerd te kooi, terwijl de EB58 een poging deed de opgelopen schade in te halen en punten te sprokkelen, voor de EB58 werdt de bestemming Terschelling waar ze bijna tegelijk met de AM1 aankomen. De AM1 had er voor gekozen om na het Amsteldiep eerst Vlieland te doen. Gebroedelijk gingen de twee schepen op weg richting Ameland. De grote vraag was of er genoeg wind zou blijven staan om terug te komen…

 

2014_noorderhaaks

BU130 op noorderhaaks

Onder tussen had de BU130 zich 5 minuten voor de deadline vast gevaren op Noorderhaaks om daar een aantal uren te verblijven. Tijdens het droog liggen kwamen de lui van Trui er achter dat een stuk blik van hun kim-gang los was komen te zitten, dit werd snel opgelost voordat het water terug kwam. Onder tussen rees de vraag bij de rest van de schepen wat er met de HL93 gebeurd was, ging het allemaal wel goed met hun? Gelukkig kwam daar het verlossende woord: “Na een flinke rustpauze op de amstelberg zo weer verder”. Na het droogvallen in het Amsteldiep, zijn ze ’s nachts bij het weer uitvaren uit de bocht gevlogen en (met hoogwater) weer vast gelopen, een lange rust-pauze voor hun dus.

2014_oosterom

AM1 & EB58 vast in oosterom

De EB58 en AM1 lagen achter elkaar klaar vast gevaren klaar voor de start bij de overgang van het oosterom en de noorderbalgen, toen het water terugkwam is de EB58 al een bezetene gaan proberen om over de drempel heen te komen onder toeziend oog van de AM1. Met veel gepruts; bomen, roeien en wadend voor het schip uit ploeterde de EB58 zich over de drempel heen. Bij het indraaien van de noorderbalgen, of zeg maar indrijven, bleek de Robbe zich vlak achter de EB58 te bevinden. Met flinke stroom mee ging het richting Ameland, waar de EB58 als eerste aanmeerde.

2014_Robbe_droog

Robbe droog in het oosterom

Op de terugweg kozen de schepen wederom geheel hun eigen tactiek en routes, de ene bovenlangs (Blauwe Balg) de andere onderlangs (Vaarwater van de Zwarte Haan). De voorspelde windstilte bleek aanvankelijk niet te komen, maar uit eindelijk was hij er toch met als gevolg dat de EB58 strande aan de Oostzijde van de Richel en de Robbe in het oosterom. De BU130 lag in deze windstilte voor anker boven breezandijk, toen opeens: “Voor anker dus, de bemanning komt weer binnen en moppert wat over weinig wind en veel tonnen. Wouter, gestoord in zijn nachtrust, kruipt uit  zijn slaapzak om eens buiten te kijken en ziet prompt de hl93 langs varen. Dat is natuurlijk olie op het vuur en er is opeens toch genoeg wind om door te varen.”

2014_pieter_jan_tevreden

Robbe op volle snelheid

De schepen haasten zich om de laatste punten af te ronden en de meeste schepen treffen elkaar rond breezandijk. Behalve de Robbe, die laat tot 18.48 uur op zich wachten precies op tijd! Dit jaar voor het eerst de prijsuitreiking in de Houtzolder. Laatste is geworden de AM1: gediskwalificeerd vanwege volgens de journaalcommissie onterecht motorgebruik. De HL93 is 4e geworden. Zij haalden de haven van Harlingen en het Amsteldiep (totaal 3 punten), maar moesten helaas de motor gebruiken in de haven van Harlingen waarvoor ze een puntenstraf hebben gekregen van 3 punten, waarmee ze op 0 punten eindigden. Verder hebben ze vooral hun tijd besteed aan het vastliggen op veel te hoge bergjes. De BU130 is 3e geworden met 12 punten. De Robbe is 2e met 13 punten (Amsteldiep, NIOZ, Harlingen, Ameland, Terschelling, Vlieland), net zoveel punten als de EB58 heeft gehaald (maar zij waren sneller). Wat opvalt is dat het verschil tussen de eerste drie boten heel klein is, maar dat de BU130 een totaal andere strategie had dan de Robbe en de EB58.

 Ook over deze editie zijn veel verhalen geschreven, lees ze gerust eens terug: