Bed-gebruiken

Wat zijn jouw gebruiken op en rond het Zachtebed?

Het menu a.b. AM1 2019

De zachtebedrace is een unieke zeilwedstrijd op de waddenzee, waarbij deelnemers binnen drie dagen zoveel mogelijk checkpoints op de waddenzee aan doen. Het is een wedstrijd die draait om planning, uithoudingsvermogen en vooral (goed)zeemanschap. Hierdoor ontwikkeld elk schip met haar bemanning haar eigen ‘bed gebruiken’

BU130 – 2012, Een zeilboot in een zeilwedstrijd moet … juist … zeilen. En toch kunnen we je aanraden te zorgen voor een paar roeiriemen aan boord voor het geval dat de wind verzaakt. Zeker met stroom mee kom je er dan best nog ergens mee. Denk bij de keuze van riemen aan de plaats in de boot waar je kunt roeien. Die bepaalt mede hoe lang handige riemen zijn. Korte riemen zijn wellicht handiger te vervoeren, maar bieden aan boord beperkte voordelen. Zonder namen te noemen; er werden ten behoeve van een eerdere editie riemen per openbaar vervoer aan boord gebracht. De riemen waren net lang genoeg om door de deur van het vervoersmiddel te passen. Dat koste echter enige manouvreertijd, waardoor een van beide riemen een traject extra op en neer moest reizen en de start uiteindelijk op een aantal minuten gehaald werd. Voortaan word er een heus peddel-reisplan samen gesteld.

EB58 – 2012, Zorg dat er tenminste 1 iemand met een voorliefde – of zo je wil obsessie – voor goed eten aan boord stapt. Als die bootschappen doet is er in ieder geval genoeg, voor ieder en ieder moment wat wils. Enige creativiteit is soms geboden en zo ontstaan de vreemdste recepeten zoals suikerbroodwentelteefjes. Wentelteefjes gemaakt van fries suikerbrood een terugkerende aanrader!

Robbe – 2014, Ook de navigatie en het voorbereidende werk wordt door een of twee liefhebbers gedaan. De kaarten worden bijgewerkt met de BAZ, op basis van van tij wordt er gepuzzeld op varianten op de te varen route, en zodra de langetermijnweersvoorspelling meer details geeft wordt het definitieve plan gemaakt. Zo worden de planning zo ver doorgevoerd dat er na 24 uur varen nog steeds aan het planning wordt gehouden; Terwijl we daar lopen zie ik op mijn horloge dat het 23.59 is. Je zult het niet geloven maar onze planning voor deze trip stelt dat wij om 24.00 in Nes zullen zijn. Tot dan toe alles volgens plan. 

AM1 – 2013, Het blijft soms toch lastig op een historisch vissersschip, de sanitaire behoefte. De AM1 had daar een zeer goed passende oplossing voor bedacht; Systeemzakken, speciale zakken met absorberende gel. De zakken waren al aan boord vanaf donderdag maar niemand durfde het aan ze ook daadwerkelijk te gebruiken, de meeste avonden werdt er namelijk een sanitaire stop gemaakt in een van de havens! Het schijnt dat de zakken daadwerkelijk gebruikt zijn.